Juligt gott!

22 Dec

En av de första recepten jag fick lära mig när jag gick matlagningskursen förra året var ”Apelsiner i Kryddig lag” som var busenkelt att tillaga och dessutom supergod.
Tydligen så är det en väldigt vanlig juldessert som brukar finnas med i svenska julbordet, men eftersom jag nu blev svensk först julen 2009 så hade jag missat det totalt. >_-.

Beslöt mig för att från och med nu så ska den inkluderas i Pachis Julbord. Punkt!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här är det superenkla receptet för er som vill prova.

Ni behöver:
3 apelsiner/klementiner
2dl vatten
3msk strösocker
1st kanelstång
grädde
hackade mandlar
__________________________________________

Skala apelsinerna och skär dem i ca 1/2 cm tjocka skivor.
Blanda vatten och socker i en kastrull.
Tillsätt kanel.
Koka upp lagen och låt den sjuda ca 5 min.
Lägg apelsinskivorna i en skål och häll den heta lagen över.
Låt svalna / kallna.
Strö över mandlarna och servera med antingen vispad grädde eller vaniljglass

Kommentera

