CurryMania!

2 Jan

Efter jul och nyår så har man ju alltid så himla mycket mat!
Har rensat ut skafferiet och spanat i kylen för att se vad jag kan göra med råvarorna vi redan hade hemma.
Ja, det fick helt enkelt bli olika currygrytor kom jag fram till.
Gjorde en grön currygryta med kycklinghjärtan till mig. Nu tänker ni säkert, kycklinghjärtan! blää
Men det är faktiskt riktigt gott, smakar som nötkött och det är ju gott.

Men min älskling äter inte grön curry så jag gjorde en vanlig (gul)currygryta med kycklingkött och syrliga äpplen till.

Ingredienser 5-6 portioner av den egenkomponerade currygrytan
(laktosfri)

1 färdiggrillad kyckling
2 syrliga äpplen
1 mjölig potatis
1 gul lök
2 gula paprikor
1 burk kokosmjölk
5 dl grönsaksbuljong
1 msk curry
1 tsk cayenneppar
Upp till en halv lime att pressa saften ur (för mig blev det 1/3 av limen – prova dig fram)
En aning vitpeppar och salt till avsmakning

_________________________________
Gör så här:

  1. Hacka den gula löken.
  2. Strippa den grillade kycklingen från köttet och skär i småbitar. Jag använde bara bröstköttet och sparade låren till annat.
  3. Skala potatisen och tärna den.
  4. Ansa paprikan från stjälk, hinnor och kärnor. Skär i småbitar.
  5. Skala äpplena och skär i småbitar. Lägg i vatten så att fruktköttet inte blir mörkt och tråkigt.
  6. Koka upp 5 dl vatten med en grönsaksbuljongtärning – ställ åt sidan.
  7. Smält smör i en gryta. Fös ner löken och bryn den med curry och cayennepeppar tills löken mjuknat
  8. Häll buljongen och kokosmjölken i grytan tillsammans med potatisen. Låt koka upp och koka tills potatisen går sönder, ca 15 minuter.
  9. Lägg dock i paprikabitarna efter ca 10 minuter så att de får koka med en stund men inte för länge så att de blir alldeles sönderkokta.
  10. Smaka av med lite salt, vitpeppar och pressa i limesaft.
  11. Nu är det dags att stjälpa ner kycklingbitarna och dra ner värmen för att låta sjuda ett par minuter så att köttet blir varmt.
  12. Allra sist ner med äppelbitarna och ett par minuters sjudande till. NJUT!


Nu återstår bara vad jag ska hitta på med dessa ingredienser?
Rågsiktsbröd?
Kanelbullar?
Syltbullar? har ju kvar en hel del sylt efter mina Marmeladrutor
eller så kanske jag bara lägger tillbaka allt i skafferiet igen.
Hahah, ja vi får se.

Kommentera

