Drakens år!

23 Jan

Idag firar  alla Kineser sitt Nyår och det firas säkert lite extra
i år då det är den mäktiga Drakens år.
Det infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet, vilket inträffar någon gång under perioden 21 januari till 19 februari. Förra året var ”kaninens år” – vilket var mitt år som vi firade med mysig middag och utgång jag och några vänner,
nu är det ”Drakens år” som står på tur!

Det är inte rätt stämning till att fira den här i Sverige med pompa och ståt och jag tror att grannarna kommer att ringa Securitas om jag skulle smälla några fyrverkerier idag, men jag hopas att syrran och kusinen Kim får det kul nu när dom är i ChangMai / Thailand och räknar ner det nya året tillsammans.

Jag ska fundera lite mer på hur jag ska fira Drakens år idag.
Kanske med en lyxig middag med Emil och en kinesisk film.

Kommentera

