Virka en matta av trikågarn!

23 Maj

Virka en matta av trikågarn!.

matta1

Virkad matta
Förkortningar:
lm: lösmaska
sm: smygmaska
fm: fast maska
st: stolpe
(Numren i parantes är det antalet maskor som ska finnas när varvet är virkat)

Gör så här:
Först: Gör 6 lm och fäst till en ring med 1 sm.
Varv 1: Gör 15 fm med nerdtag i ringen, avsluta med 1 sm i första maskan. (15)
Varv 2: Gör 3 lm, 1 st i samma maska, 2 st i varje maska resten av varvet. Avsluta varvet med 1 sm i första maskan. (30)
Varv 3: 3 lm, 1 st i samma maska, *1 st, 2 st i nästa maska, 1 st*, upprepa mellan ** varvet ut, avsluta varvet med 1 sm i första maskan. (45)
Varv 4: 1 st, *3 lm, hoppa över 2 maskor, st,* upprepa mellan ** och avsluta varvet med 1 sm. (60)
Varv 5: 3 lm, 3 st i samma maskbåge, 4 st i resten av maskbågarna, sm. (60)
Varv 6: 3 lm, 1 st i samma maska, 1 st i nästa 3 maskor, *2 st i nästa maska, 1 st i nästa 3 maskor*, upprepa mellan **, sm. (75)
Varv 7: 3 lm, 1 st i resten av maskorna. (75)
Varv 8: 1 st, 3 lm, *hoppa över 2 maskor, 1 st, 3 lm*, upprepa mellan **, sm. (100)
Varv 9: 3 lm, 3 st i samma maskbåge, 4 st i resten av maskbågarna, sm. (100)
Varv 10: 3 lm, 1 st i samma maska, 1 st i nästa 6 maskor, *2 st i nästa maska, 1 st i nästa 6 maskor*, upprepa mellan **, sm. (115)
Varv 11: 3 lm, 1 st i varje maska resten av varvet. (115)
Varv 12: 1 st 3 lm, *hoppa över 2 maskor, 1 st, 3 lm*, upprepa mellan **, sm. (152)
Varv 13: 3 lm, 3 st i samma maskbåge, 4 st i restrerande maskbågar, sm. (152)
Varv 14: 3 lm, 1 st i nästa 9 maskor, *2 st i nästa maska, 1 st i nästa 10 maskor*, upprepa mellan **, sm. (166)
Varv 15: 3 lm, 1 st i resten av maskorna varvet ut, sm. (166)
Varv 16 (volangkant): *8 lm, hoppa över 3 maskor, sm*, upprepa mellan **, sm, fäst.

Om du vill byta färg på ditt garn så blir det fint att göra det när du börjar på ett nytt varv.

%d bloggare gillar detta: